Evident, ziua de naştere a oamenilor dragi, a celor pe care îi respecţi şi cărora le atribui statutul de model, este un prilej de trăiri dintre cele mai diverse, un soi de amestec de bucurie şi teamă. Bucurie, pentru că, iată, mai ai ocazia să fii în preajma persoanei respective,  să comunici cu ea, fie numai prin intermediul gândului. Teamă, fiindcă te întrebi, acum mai mult ca oricând, dacă ai ştiut să îi arăţi şi să te comporţi ca un apropiat. În aceste momente aniversare, emoţia este cea care te stăpâneşte.

Sub semnul emoţiei mă găsesc şi eu astăzi, când profesorul universitar doctor Marian Cojoc împlineşte o frumoasă vârstă. Dacă ar fi să-l caracterizez în câteva cuvinte pe profesorul meu de Mentalităţi, de Relaţii Internaţionale şi de Istorie contemporană românească, atunci cu siguranţă m-aş opri asupra următoarelor: am admirat la domnul Cojoc harul cu care îşi expunea informaţia, lipsa de încrâncenare cu care ne-a făcut să înţelegem că important este să ne formăm ca oameni şi mai apoi ca specialişti în domeniul istoriei, că trebuie să ne apropiem de studiul istoriei cu dragoste… 

12 iulie 1960. Într-un sat al Dobrogei venea pe lume OMUL, ISTORICUL şi PROFESORUL MARIAN COJOC, un om cu care m-am intersectat şi sper că mă voi intersecta, un istoric pe care-l citesc cu plăcere şi rigoare, un profesor care m-a format şi continuă să mă formeze. Cârcotaşilor de meserie, care se rezumă să vadă  în orice laudatio doar elementele INTERESULUI, le fac următoarea mărturisire: nu sunt şi n-am fost niciodată un om al interesului, ci doar un individ consecvent principiului că discipolul este dator să-şi respecte maestrul/ profesorul, indiferent de statutul social, politic sau economic al celui din urmă. În plus, la mine este vorba şi de o incomensurabilă plăcere, o plăcere izvorâtă din dorinţa de a-i asculta şi de-ai urma pe cei mai buni şi mai deştepţi decât mine.

Astăzi, de ziua Domniei Sale, îi doresc ilustrului dascăl să aibă parte de bucurii, de sănătate, de împliniri spirituale, materiale şi ştiinţifice, asigurându-l de preţuirea mea sinceră.

La Mulţi şi Fericiţi Ani, Domnule Profesor Marian Cojoc!

